dostępne w wersji mobilnej muratordom.pl na Facebooku muratordom.pl na Google+
Strona 196 z 247
Pokaż wyniki od 3.901 do 3.920 z 4931
  1. #3901
    DOMOWNIK FORUM (min. 500)
    SzymonKc

    Zarejestrowany
    Dec 2016
    Skąd
    Tomaszów Maz.
    Posty
    812

    Domyślnie

    Cytat Napisał Kondensat Zobacz post
    Niby piszą że dla ludzi,sam już nie wiem.Więc dlaczego w necie można znaleźć takie przykłady zasad projektowania?Że należy przyjmować dla poszczególnych pomieszczeń wartość większą pomiędzy ilością powietrza na osobę a kubaturą(wartosć większa z kolumny A lub B)
    W necie można znaleźć wszystko, pisać może każdy bez brania za to odpowiedzialności, w Polsce nawet projektować może każdy bo przy odbiorze budynku najczęściej sprawdzają tylko papiery na gaz i elektrykę.

    Ale fakty są takie, że ostatnią normą wentylacyjną odnoszącą wymianę w pomieszczeniach mieszkalnych do kubatury była PN-B-03430:1974. W jej nowszej wersji z 1983 r już usunięto tą głupotę i pomimo, że PN-B-03430:1983/Az3:2000 też już została wycofana przez PKN, to nadal jest powoływana w WT budynków i obowiązuje ("chwilowo" nie ma lepszej normy) i pewnie jeszcze długo nie będzie.

    A w Unii nie mogą się dogadać, bo co kraj to obyczaj, wypuścili tylko PKN-CEN/TR-14788:2012, ale to raczej nie norma a "raport techniczny". A jej treść jest napisana w stylu "tak się powinno projektować, ale obowiązują przepisy danego kraju". W sumie to i słusznie, bo decydujący wpływ na wentylację mają parametry klimatu, a Europa duża jest, ciepła i zimna, sucha i wilgotna, to jak tu się dogadać?

    Rozumiem, że nie każdy ciekawski ma dostęp do tej normy, dlatego w skrócie.
    Założeniem jest nieprzekraczanie przyjętego poziomu stężenia zanieczyszczeń, a głównymi zanieczyszczeniami są CO2, para wodna, spaliny z otwartych urządzeń i emisja przez materiały budowlane, meble, itp. Ta ostatnia jest mała, kuchenek i ogrzewaczy bez odprowadzania spalin oraz otwartych komór spalania radzą unikać, więc w praktyce dbanie o poziom CO2 i pary wodnej załatwia sprawę.
    Te polskie 20m3/h na osobę to jest dużo jeśli chodzi o CO2, gwarantuje poniżej 1000ppm. Z kolei jeśli chodzi o H20 przy mrozach jest stanowczo za dużo, przy +10oC czy +15oC bywa to za mało, ale jest to jakaś wartość kompromisowa z sugestią między wierszami, że przy mrozach warto skupić się na poziomie H2O kosztem podniesienia stężenia CO2 i z korzyścią dla energooszczędności. Wszak za bezpieczne przyjmują CO2 do 5000ppm. Ale to by wymagało drogich systemów sterowania (regulacja indywidualna pomieszczeń), więc przyjęcie wartości wymiany na osobę na stałym poziomie w ciągu roku jest dopuszczalnym kompromisem, najlepiej z możliwością przynajmniej ręcznej regulacji wymiany dla całego budynku.
    Są tam nawet wyliczenia, że w sypialni 2 osobowej wymiana poniżej 30m3/h nie przekroczy 1000ppm, więc naprawdę można mniej w okresie największych mrozów.

    Natomiast kubatura nie ma żadnego wpływu na stężenie równowagi osiągnięte przy stałej emisji i stałej wymianie powietrza. Czyli jedna osoba w jednym pomieszczeniu o dowolnej kubaturze spowoduje takie samo stężenie zanieczyszczeń przy stałej wymianie powietrza, ale uwaga - w dłuższym okresie czasu.
    Czyli jak ktoś przez 3 dni z wyra nie wstanie, kubatura nie ma znaczenia. Ale jak ktoś śpi tylko 8 godzin, a przez resztę dnia nie ma go w sypialni, to wieczorem wchodząc do świeżej atmosfery, do rana może nie zdążyć jej zepsuć. Nic w tym odkrywczego, ale oznacza to, że im większa kubatura tym mniej potrzebuje wentylacji na osobę (a nie więcej, jak stare normy oparte o kubaturę sugerują).

    Mam nadzieję, że to zamknie dyskusję na temat konieczności wentylacji kubatury w pomieszczeniach o racjonalnej dla domów jednorodzinnych wielkości. Bo jak ktoś sypialnie jednoosobową na hali fabrycznej zrobi i będzie wentylował 20m3/h, to do głosu może dojść emisja zanieczyszczeń z materiałów budowlanych.

    I jeszcze ciekawostka, za względu na hałas norma ta przyjmuje maksymalną prędkość w przewodach końcowych na 2m/s, co dla flexa 75mm daje maksymalny przepływ około 20m3/h, więc jedna rura do pokoju jednoosobowego jest można powiedzieć na styk, u siebie zrobiłbym 2, a w sypialni 2 osobowej może nawet 3 (na lato).
    Ostatnio edytowane przez SzymonKc ; 30-04-2019 o 01:04

  2. #3902
    FORUMOWICZ to brzmi dumnie (min. 100)
    cardano8

    Zarejestrowany
    Jul 2017
    Skąd
    Rzeszów
    Posty
    106

    Domyślnie

    Cytat Napisał cardano8 Zobacz post
    Dzień dobry,
    Będę sam wykonywał instalację według gotowego projektu, niestety mam problem.
    Na parterze, pod schodami mam WC które sąsiaduje z pomieszczeniem gospodarczym. W obu zaplanowane są wyciągi. W projekcie wyciąg w WC jest po prostu narysowany na suficie, a sufit dla WC stanowią schody (czyli nie da się tak). Czy dobrym pomysłem będzie uszczelnienie drzwi od pom. gospodarczego, wykonanie otworu w ścianie pomiędzy WC a pom. gospodarczym oraz doprowadzenie dwóch kanałów do wyciągu w pom. gospod.
    Idea jest taka, że powietrze było by wyciągane z WC do pom. gosporadczego przez otwór w ścianie. Ilość kanałów wyciągowych została by zachowana (usuwają z WC i dodając do pom. gospodarczego 1+1)
    Wybaczcie, że cytuję samego siebie.
    Mogę wyprowadzić kanał przez ścianę, ale będzie to wiązało się jeszcze jednym otworem w stropie. Ze względu na małą ilość miejsca, w którym będzie centrala i skrzynki rozdzielcze będzie to trochę kłopotliwe. Najprostszą wersją będzie ta opisana powyżej.
    Wiem, że jest to niezgodne ze sztuką ale czy można zastosować takie rozwiązanie?
    Jeśli kategorycznie nie można, to pozostaje jakoś upchnąć jeszcze jeden otwór i kanał przez ścianę.

  3. #3903

    Domyślnie

    I tak chcesz robić otwór w ścianie to daj od strony pomieszczenia gospodarczego rurę a od strony WC kratke/anemostat i będzie jak trzeba, a w gospodarczym niech rura sobie biegnie na suficie i po sprawie a zgodnie z przepisami.
    Pozdrawiam RedEd
    Ostatnio edytowane przez RedEd ; 30-04-2019 o 13:05

  4. #3904

    Domyślnie

    Cytat Napisał SzymonKc Zobacz post
    W necie można znaleźć wszystko, pisać może każdy bez brania za to odpowiedzialności, w Polsce nawet projektować może każdy bo przy odbiorze budynku najczęściej sprawdzają tylko papiery na gaz i elektrykę.

    Ale fakty są takie, że ostatnią normą wentylacyjną odnoszącą wymianę w pomieszczeniach mieszkalnych do kubatury była PN-B-03430:1974. W jej nowszej wersji z 1983 r już usunięto tą głupotę i pomimo, że PN-B-03430:1983/Az3:2000 też już została wycofana przez PKN, to nadal jest powoływana w WT budynków i obowiązuje ("chwilowo" nie ma lepszej normy) i pewnie jeszcze długo nie będzie.

    A w Unii nie mogą się dogadać, bo co kraj to obyczaj, wypuścili tylko PKN-CEN/TR-14788:2012, ale to raczej nie norma a "raport techniczny". A jej treść jest napisana w stylu "tak się powinno projektować, ale obowiązują przepisy danego kraju". W sumie to i słusznie, bo decydujący wpływ na wentylację mają parametry klimatu, a Europa duża jest, ciepła i zimna, sucha i wilgotna, to jak tu się dogadać?


    I jeszcze ciekawostka, za względu na hałas norma ta przyjmuje maksymalną prędkość w przewodach końcowych na 2m/s, co dla flexa 75mm daje maksymalny przepływ około 20m3/h, więc jedna rura do pokoju jednoosobowego jest można powiedzieć na styk, u siebie zrobiłbym 2, a w sypialni 2 osobowej może nawet 3 (na lato).
    Szymonie
    Biorąc pod uwagę Twoje sugestie WM dla przykładowej kondygnacji mogłaby wyglądać ja w załączniku?
    Załączone zdjęcia Załączone zdjęcia Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	Rzut poddasze - Kopia.jpg
Wyświetleń:	88
Rozmiar:	84,9 KB
ID:	429835  
    Ostatnio edytowane przez Kondensat ; 30-04-2019 o 16:11

  5. #3905
    DOMOWNIK FORUM (min. 500)
    SzymonKc

    Zarejestrowany
    Dec 2016
    Skąd
    Tomaszów Maz.
    Posty
    812

    Domyślnie

    Cytat Napisał Kondensat Zobacz post
    Szymonie
    Biorąc pod uwagę Twoje sugestie WM dla przykładowej kondygnacji mogłaby wyglądać ja w załączniku?
    Tak, dosyć poprawnie, aczkolwiek pozostaje kwestia garderoby, potraktował bym te 3 jako jedno pomieszczenie i dał jeden wspólny wywiew z jakimiś otworami przez ściany pomiędzy nimi. Jeśli chodzi o wywiewy (nie ma ich w pomieszczeniach sypialnych) to z tym hałasem i prędkościami 2m/s bym nie przesadzał, po 2 rury na łazienki by wystarczyły, pociągną i do 70m3/h. Chociaż z drugiej strony kilka dyszek więcej za dodatkową rurę dramatu nie robi.

  6. #3906

    Domyślnie

    Cytat Napisał SzymonKc Zobacz post
    Tak, dosyć poprawnie, aczkolwiek pozostaje kwestia garderoby, potraktował bym te 3 jako jedno pomieszczenie i dał jeden wspólny wywiew z jakimiś otworami przez ściany pomiędzy nimi. Jeśli chodzi o wywiewy (nie ma ich w pomieszczeniach sypialnych) to z tym hałasem i prędkościami 2m/s bym nie przesadzał, po 2 rury na łazienki by wystarczyły, pociągną i do 70m3/h. Chociaż z drugiej strony kilka dyszek więcej za dodatkową rurę dramatu nie robi.
    Dzięki S. za odp.Czyli dla nawiewu trzymać się prędkości ok.2m/s-2,5m/s ale przy wywiewie dając 2szt kanałów które mają za zadanie wyciągnąć 70m3/h to wg.danych producenta rury PE-FLEX (1szt fi75 strumień 35,88m3/h ale przy prędkości powietrza 3m/s) i to jest OK? a jak się ma w tym przykładzie ilość kanałów nawiew/wywiew bo ludziska z tego co obserwuje to dążą do tego aby było tyle samo kanałów nawiewnych co wywiewnych a tu będzie spora różnica przy założeniu po 2kanały wywiewne w łazienkach?
    Ostatnio edytowane przez Kondensat ; 30-04-2019 o 17:13

  7. #3907
    DOMOWNIK FORUM (min. 500)
    SzymonKc

    Zarejestrowany
    Dec 2016
    Skąd
    Tomaszów Maz.
    Posty
    812

    Domyślnie

    Dla wywiewnych do 3m/s jest ok, ale zależy jeszcze na jakie odległości.

    Wiem, że ludzie wolą zgadywać niż liczyć, dlatego dążą do instalacji symetrycznych (ilość kanałów, podobne długości), łatwiej zgadnąć, że będzie dobrze. Ale zwykle nie będzie. Co zrobić z garderobą oddaloną o 5m od skrzynki dla 15m3/h i łazienką i kuchnią po 50m3/h oddalonymi o 5 i 10m od skrzynki rozdzielczej?
    Dać 2x10m do łazienki/kuchni a do garderoby 1x10 - będzie źle, opory dla łazienki/kuchni po 16Pa, a dla garderoby tylko ok 7Pa, siłą rzeczy z garderoby wyciągnie więcej niż planowaliśmy, a z łazienki i kuchni mniej.

    A jakby tak spojrzeć na wykres i pokombinować.https://rekuperacja.prodmax.pl/vent-...ry-techniczne/

    do kuchni 3x10m - ok. 8Pa
    do łazienki 2x5m - ok. 8Pa
    do garderoby 1x5m - ok. 3,5 Pa i 4,5Pa dołożyć skręceniem anemostatu albo tłumikiem (np. Inno Jeven)
    Będzie tak jak chcieliśmy przy zużyciu 45m przewodów zamiast źle przy zużyciu 50m.

    I co w tym przeszkadza, że przewodów nawiewnych będzie np. 5 średnio po 23m3/h albo 7 średnio po 16,5m3/h.

    Po prostu trzeba liczyć/szacować i kombinować (straty ciśnienia na drodze do każdego anemostatu i przy założonym dla niego przepływie maja być zbliżone - ilość i długość przewodów nie musi być podobna, a nawet zwykle nie może być), wtedy jest szansa że przepływy będą zbliżone do założeń.

  8. #3908
    REKORDZISTA FORUM (10 tysięcy postów!) NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!! Avatar Kaizen
    Zarejestrowany
    Jun 2014
    Kod pocztowy
    05-540
    Posty
    24.439
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    155

    Domyślnie

    Cytat Napisał SzymonKc Zobacz post
    Wiem, że ludzie wolą zgadywać niż liczyć
    Uwzględniasz wymiary szczelin wentylacyjnych/tulei w drzwiach? Naliczysz się, a co się stanie, jak domownicy, psia ich mać, czasami zamkną drzwi, a czasam zostawią otwarte?

  9. #3909
    DOMOWNIK FORUM (min. 500)
    SzymonKc

    Zarejestrowany
    Dec 2016
    Skąd
    Tomaszów Maz.
    Posty
    812

    Domyślnie

    Cytat Napisał Kaizen Zobacz post
    Uwzględniasz wymiary szczelin wentylacyjnych/tulei w drzwiach? Naliczysz się, a co się stanie, jak domownicy, psia ich mać, czasami zamkną drzwi, a czasam zostawią otwarte?
    Było już na ten temat, było liczone, to są nieistotne opory rzędu 1% całej instalacji - nic się nie stanie jak zamkną lub zostawia otwarte drzwi. Podcięcie pod drzwiami na 1,5cm ma przynajmniej 120cm2, przewód PE 75 ma w przekroju 32cm2, nawet jeśli do pokoju są doprowadzone 4 takie przewody to efekt jest podobny do wydłużenia ich o kilka cm. Nie jest to zmienna, która powoduje że liczenie instalacji traci sens.
    Osobiście jestem zwolennikiem robienia odpowiednich przepustów w ścianach zamiast podcinania drzwi, takie same zalecenia są w PKN-CEN/TR-14788:2012 z zaznaczeniem, że jest to rozwiązanie lepsze akustycznie (przy odpowiednim wykonaniu) od podciętych drzwi.
    Ostatnio edytowane przez SzymonKc ; 01-05-2019 o 09:27

  10. #3910
    ELITA FORUM (min. 1000)
    romano78

    Zarejestrowany
    Aug 2009
    Skąd
    Sędziszów młp
    Posty
    2.063

    Domyślnie

    Kończę składać instalacjie osprzęt pe flex jedna rzecz mi się nie podoba w skrzynkach rozpreznych jest w nich przewezenie przez co nie będzie możliwości wyczyścić kanałów od strony anemostatow skoro rura jest fi 75 to po co robią całą skrzynkę niższą jak i tak styro trzeba dac 8cm spokojnie skrzynka mogła by mieć 8cm.
    Załączone zdjęcia Załączone zdjęcia Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	20190501_212953.jpg
Wyświetleń:	124
Rozmiar:	85,8 KB
ID:	429906  

  11. #3911
    Lider FORUM (min. 2800)
    Owczar

    Zarejestrowany
    Mar 2016
    Skąd
    Warszawa
    Posty
    3.771
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    5

    Domyślnie

    Miałem dokładnie to samo spostrzeżenie, dlatego rozważałem skrzynki ze stali nierdzewnej. Choć ostatecznie będą nawiewniki szczelinowe.
    Tytan 3 MG Projekt po modyfikacjach - użytkowa 158m2 plus garaż grzany 44m2.
    Płyta fundamentowa 10XPS+12cm pod posadzką, 25cm grafit, strop 40cm wełny szklanej. Okna Adams Passive Line.
    OZC bez grzania garażu -20@20 - 5,6kW, z grzanym garażem (15 stopni) -20@22 ~8kW.

    Gruntowa pompa ciepła Ecopower 8i. DZ 3x80m.
    Ogrzewanie i chłodzenie ścienne Meditherm.
    Rekuperacja thesslagreen 600v + higroplus 500.

  12. #3912
    ELITA FORUM (min. 1000) Avatar Janekk1234
    Zarejestrowany
    Apr 2017
    Skąd
    TSA
    Kod pocztowy
    77-430
    Posty
    1.647
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    3

    Domyślnie

    Szymonkc jakie to są przepusty w ścianach zamiast szczeliny pod drzwiami?

    Wtedy drzwi inne można dać takie szczelne? Na pewno akustyka lepsza...

  13. #3913
    DOMOWNIK FORUM (min. 500)
    SzymonKc

    Zarejestrowany
    Dec 2016
    Skąd
    Tomaszów Maz.
    Posty
    812

    Domyślnie

    Cytat Napisał Janekk1234 Zobacz post
    Szymonkc jakie to są przepusty w ścianach zamiast szczeliny pod drzwiami?

    Wtedy drzwi inne można dać takie szczelne? Na pewno akustyka lepsza...
    Można Z-kę wmurować w ścianę np. z prostokątnego kanału PVC, czyli nie dziura na przestrzał tylko odejście np. w bok wewnątrz ściany, a kratki po obu stronach ściany przesunięte względem siebie np. o pół metra lub więcej.
    Szczelne drzwi można dać ale bez przesady, wystarczy podcięcie zrobić minimalne, żeby tylko drzwi o podłogę nie ocierały.

  14. #3914
    Lider FORUM (min. 2800)
    Pytajnick

    Zarejestrowany
    Jan 2018
    Skąd
    Lubuskie Lasy
    Posty
    2.938

    Domyślnie

    Hm.. nie wiem czy dobrze rozumiem z tą Z-ką.
    Przytoczone wyżej 120cm2 to 'tunel' 10x12 szerokości pół metra lub więcej w ściance działowej 10-12cm wedle zaleceń jest ok.. a elektrycy nie mogą wedle norm/zasad kabla w taką ściankę w poziomie rozłożyć, bo ją wedle twórców norm osłabiają rowkiem głębokim na 2cm.
    No chyba że te zetki tylko w grube ściany są zalecane

  15. #3915
    DOMOWNIK FORUM (min. 500)
    SzymonKc

    Zarejestrowany
    Dec 2016
    Skąd
    Tomaszów Maz.
    Posty
    812

    Domyślnie

    Możesz to zrobić pod sufitem, można na etapie murowania wstawić nadproże, można zrobić w pionie (w pokoju kratka pod sufitem, w korytarzu bliżej podłogi). Oczywiście kratka też nie musi być taka tradycyjna, można te otwory ukryć za jakimiś płytami GK itp.

  16. #3916
    ELITA FORUM (min. 1000) Avatar Janekk1234
    Zarejestrowany
    Apr 2017
    Skąd
    TSA
    Kod pocztowy
    77-430
    Posty
    1.647
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    3

    Domyślnie

    Czyli dziura z sypialni na korytarz w ścianie zamiast dużej szpary w drzwiach?

  17. #3917
    REKORDZISTA FORUM (10 tysięcy postów!) NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!! Avatar Kaizen
    Zarejestrowany
    Jun 2014
    Kod pocztowy
    05-540
    Posty
    24.439
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    155

    Domyślnie

    Cytat Napisał SzymonKc Zobacz post
    Było już na ten temat, było liczone, to są nieistotne opory rzędu 1% całej instalacji - nic się nie stanie jak zamkną lub zostawia otwarte drzwi.
    U mnie zamknięcie drzwi zmniejszyło przepływ z 27m3/h do 25m3/h. Czyli nie o 1%, a o 7,4%.

  18. #3918
    ELITA FORUM (min. 1000)
    romano78

    Zarejestrowany
    Aug 2009
    Skąd
    Sędziszów młp
    Posty
    2.063

    Domyślnie

    Ludziska opamietajcie się dla 2m3 chcecie ryc dziury w ścianie przeczyta taki jeden z drugim takie głupoty i jeszcze tak zrobi .

  19. #3919
    REKORDZISTA FORUM (10 tysięcy postów!) NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!! Avatar Kaizen
    Zarejestrowany
    Jun 2014
    Kod pocztowy
    05-540
    Posty
    24.439
    Wpisy w Dziennikach Budowy
    155

    Domyślnie

    Cytat Napisał romano78 Zobacz post
    Ludziska opamietajcie się dla 2m3 chcecie ryc dziury w ścianie przeczyta taki jeden z drugim takie głupoty i jeszcze tak zrobi .
    Ja mam pod drzwiami jakieś 70cm2 przestrzeni dla powietrza. Jak ktoś chce uniknąć szczeliny, to musi zrobić powietrzu drogę.

  20. #3920
    ELITA FORUM (min. 1000)
    romano78

    Zarejestrowany
    Aug 2009
    Skąd
    Sędziszów młp
    Posty
    2.063

    Domyślnie

    Cytat Napisał Kaizen Zobacz post
    Ja mam pod drzwiami jakieś 70cm2 przestrzeni dla powietrza. Jak ktoś chce uniknąć szczeliny, to musi zrobić powietrzu drogę.
    To jak nie chce szczeliny to niech sobie zrobi wywiew i nawiew w pomieszczeniu.

Strona 196 z 247

Tagi dla tego tematu

Zwiń / Rozwiń Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
  • BB Code jest aktywny(e)
  • Emotikonyaktywny(e)
  • [IMG] kod jest aktywny(e)
  • [VIDEO] code is aktywny(e)
  • HTML kod jest wyłączony